METODA GIMNASTYKI TWÓRCZEJ LABANA
Nazywana jest także metodą improwizacji ruchowej. Podstawą metody jest ruch naturalny.
Zgodnie z jej założeniami ćwiczenia gimnastyczna prowadzone z dziećmi maja formę tak zwanych zadań otwartych, to znaczy ruch dzieci wykonywany jest zgodnie z ich pomysłami, inwencją, doświadczeniami i fantazją.
Przy tej metodzie niezwykle ważne są wszechstronność i stopniowanie trudności - to dziecko decyduje, czy jest w stanie zrobić dane ćwiczenie, a także naprzemienny wysiłek i rozluźnienie ciała.
Nauczycielka wyjaśnia dzieciom bez pokazu, co maja robić, natomiast dzieci wykonują zadania na swój sposób. Prowadzone w ten sposób ćwiczenia pozostawiają swobodę, dają możliwości decydowania o sposobie wykonywania ruchu oraz podkreślają indywidualizm.
Elementami towarzyszącymi wykonywaniu ćwiczeń są przybory gimnastyczne, słowo, rytm i muzyka.
Stosowanie metody ruchu rozwijającego uczy dzieci:
-
- wyczucia świadomości własnego ciała,
-
- wyczucia świadomości ciężaru ciała,
-
- opanowania przestrzeni,
-
- rozwijania płynności ruchów,
-
- współdziałania z partnerem i grupą.